Děkujeme za pochopení.
Z mechu a pazdeří
Sloh je věcí subjektivního hodnocení více než matematika
Kde matematikou myslíme zejména spočítání nějakého příkladu. Ale na zš i sš jsem míval ze slohu jedničky, přitom na zš šlo na 2. stupni o dvě učitelky češtiny a na sš o jednu, tj. tři lidé. Součásti hodnocení: pravopisné chyby, správné mluvnické tvary - toto je v podstatě objektivně hodnotitelné, i když u každého jde o jiný text. Potom formální hodnocení, jestli má slohová práce předepsanou strukturu, tj. úvod, hlavní část a závěrečné shrnutí. Pak až si je možno všímat, jestli sloh vyjadřuje nějaké hlubší myšlenky, nebo má hloubku úvah na úrovni žáka šesté třídy. Sloh (v maturitní práci) by měl být standardním slohem, originalita ano, ale především dodržet stanovená pravidla. Student by měl psát tak, aby sloh psal na nejlepší známku a ne aby maximálně předvedl originalitu, díky které nedodrží ostatní pravidla. Originální myšlenky je možné sdělit i kultivovanou a civilní formou. Neformální styl, že něco je supr, tak k tomu bude mít student dost příležitosti v pozdějším životě, ale
Z mechu a pazdeří
Re: Sloh je věcí subjektivního hodnocení více než matematika
škola není reklamní agentura, PR oddělení ani nějaké soukromé rádio, kde se to podobnými originalitami jen hemží. Dle mého názoru by ale subjektivní faktor hodnocení měl znamenat tak půl stupně známky. Tj. u jasné jedničky by jiný mohl vnímat jako jedna minus, tj. mít určité otazníky. U práce hodnocené na jedna minus od méně přísného, který by váhal by u jiného hodnotitele měla vyjít dvojka atd. A u známky by mělo být vždy odůvodnění, např. u jedničky správné členění slohové práce, zajímavé myšlenky, bez hrubých pravopisných chyb, vzhledem k délce minimum pravopisných chyb z přehlédnutí (čárka na písmenem ve slovu ap.). U trojky např. výskyt pravopisných chyb, formální struktura sice správná, ale myšlenkově na úrovni žáka šesté třídy ap. Ve výsledku by mělo docházet k maximálnímu rozdílu o jeden stupeň, např. tam, kde jeden examinátor by ohodnotil jako čistou známku a druhý by viděl hodnocení mezi dvěma stupni.
Vyloučit sloh z maturit by byla chyba. Na druhou stranu, na té maturitní
PeTaX
Bravo!
(A i a y jsou na klávesnici tak daleko od sebe, že překlep vyloučen.) Když jazykovou práci hodnotí trotl, který je schopen napráskat vedle sebe tolik chyb, je jasné, že pan Zelený lže.
A tomu "hodnotiteli" bych nejprve sebral počítač, pak vysvědčení, a nakonec pro výstrahu i plat.
zuzana.blanarova
Re: Bravo!
Máte pravdu - já používám českou klávesnici, ale tu QWERTY, kde je i a y kousek od sebe, ale i tak :)
Taky souhlasím, že v těchto věcech bychom měli být nekompromisní a podobné případy se nesmí tolerovat... Jo a příští rok by měl Cermat proškolit svoje lidi minimálně na to, jak si ve Wordu zapnout automatické opravy, když se nemůžou spolehnout sami na sebe, že? :)
M.L.
Pochybnosti o podobě státních maturit jsou namístě,
Vaše povýšené zevšeobecnění urážející češtináře, matikáře a potažmo další učitele na SŠ je však nepřijatelné.
Možná i Vaše oblíbená češtinářka je mezi hodnotiteli. Každopádně Vás několik let učila a za imbecilní ji zřejmě nepovažujete. Skvělých, odborně zdatných učitelů s pochopením pro žáky je mnoho, osobně jich znám dost. Je však jednodušší a čtenářsky přitažlivější si s primitivní vulgaritou smlsnout na těch, co ve své práci chybovali, stejně jako chybují jiní.
zuzana.blanarova
Re: Pochybnosti o podobě státních maturit jsou namístě,
Jestli jste z toho pochopil/a, že mám za blbce všechny češtináře, tak to mě mrzí. Nemám. Pouze tady toho jednoho a ty dva, kteří to po něm zkontrolovali. Každopádně takový člověk nemá co opravovat ostatní slohové práce. Na tom se snad shodneme, ne?
petrhajek.bigbloger.lidovky.cz
Hezké,
překlepy bych toleroval (když píšu rychle, sám žasnu, co dokážu nasekat), ale převiprývěn je teda na pěst. Kdyby to bylo u práce z chemie, výtvarky, matematiky, tělocviku, tak ještě něšť... ale u češtiny je to fakt výsměch.
Jinak bohužel - maturita bude nutně vždy subjektivní. Objektivní může být v exaktních vědách a nebo u testů. A u testů pak nepoznají, jestli to třeba nebyla "sportka", nenutí to žáka formulovat názor apod. Čeština a všechny umělecé předměty musí být subjektivní.
Mundinka
Pěkně
popsáno, samozřejmě karma, ty jedničky ze slohů Vám věřím, ale, prosím - tu vyjímku ne!!!!
ataknevim
prosím - tu vyjímku
Kdo to slovo napsal: diskutér nebo autorka blogu?
petrph
tohle asi skutečně špatně dopadne
Díval jsem se na odkazovaný blog té dívenky, a doufám že už jí dávno někdo přesvědčil, aby se nesmířila, a nešla na opravný termín v září (to by totiž měla poměrně vysokou šanci že jí vyhodí podruhé),ale podala odvolání. A pak se asi začnou dít věci.
Protože, jestli si snad ona může dnes povzdechnout, že hodnotitel dělal jakési chyby kdesi cosi, tak odvolací orgán už bude oficiálně přezkoumávat minulé hodnocení na té úrovni, že jde o oficiální posudek. Že pochopitelně bude přezkoumávat zda tato práce i ten posudek prošel zmíněnou dvoustupňovou kontrolou,a jak takový posudek mohl projít. Jak to bylo s uvedenými certifikáty a tak dále. Tohle už totiž není na zrušení rozhodnutí odvolacím orgánem, to už je v podstatě na kriminál.
A taky na zpochybnění všech výsledků státních maturit.Teď už má vlastně ministerstvo dvě možnosti, buď dát ty maturity všem-a nebo je celé zrušit a někdy v září je udělat úplně celé a znova.
zuzana.blanarova
Re: tohle asi skutečně špatně dopadne
Ano, děkuji, taky si myslím, že by se měla bránit (a napsala jsem jí to). Máte pravdu, že to přece musí být celkem lehce napadnutelné. Poukazuje to na naprosté selhání celého procesu. Tomuhle člověku navíc zřejmě prošly rukama stovky prací dalších smolařů...
zuzana.blanarova
Re: Smála bych se,
Máte pravdu. Totálně k pláči. Díky!
xychteen
Perfektní...
...študáci, nedejte se
O schopnostech hodnotielů nic psát nebudu (chtěl bych vidět JEJICH úvahu na téma "jak poznám, že mne rodiče milujou" :-) a ke koncepci prefabrikovaných vzdělanců s dovolením otapetuju sám sebe odvedle:
:
studenti nejsou rekruti a společnost by od svých "vzdělanců" měla požadovat něco jiného, než pořadová cvičení v pochodovém tvaru. Co je proforda špatného na tom, že mají různé školy různý kredit? Nebo že maturant z gymplu, který byl vždy vnímán (míněn gympl, nikoliv maturant .-)) jako přípravka na další studium, nemá ausgerechnet stejné znalostní portfolio jako maturant ze, řekněme, strojní průmyslovky? I když u toho sociální inženýři, tito moderní handicapeři společenských dostihů, skřípou zuby, tak každá ta škola "produkuje materiál" pro zcela odlišné použití. A na případné sjednocování jsou určeny první, víceméně obecné semestry vysokých škol.
petrhajek.bigbloger.lidovky.cz
Re: Perfektní...
Na druhou stranu beru, že jak VŠ, tak zaměstnavatelé by třeba rádi věděli, co znamená na matuře za 4 z češtiny... V současné době to nic neznamená, protože je to jinak na každé škole, nemá cenu řešit gympl vs. průmyslovky
- Počet článků 69
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4056x