Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kurzan

:)

Je to trosku paradoxni a plne autorku chapu a neminim se Bartaka zastavat a dost pochybuju, ze on to dokonce i vi, ale vicemene ma pravdu. Jestli se zde nekdo zabyva vedeckou biblistikou tak to nejspise dolozi. Ja to mam jako konicek ale pokusim se to vysvetlit. Odkaz na jinou zenu je puvodne v hebrejske bibly ve dvou prikazanich - 5/6(dle zdroje)a 10. Pokud vezmeme tu sestku - nesesmilnis, tak skutecne pokud puvodni text transliterujeme priblizne "wlonitaps", coz se prave v chybne preklada jako nesesmilnis, byt jde stejne jako u predchozich prikazani o oznamovaci zpusob, pricemz koren slova "niup" je mozne prelozit nejblize jako "pohlavní styk s ženou či snoubenkou jiného muže". Jde o mimomanželský styk ženy; muž cizoloží jen při styku s ženou jiného, žena pak, když porušuje vlastní manželství. Mimomanželský styk muže  s neprovdanou a nezasnoubenou ženou byl přípustný. Výklad příkazu, který jej interpretuje jako zákaz mimomanželského sexu, je zcela chybný. vice viz např. Otto Procksch

+1/0
31.8.2011 9:17

malli_reborn

Re: :)

Leč toto tvrzení podpíráte o starozákonní výklad. Novozákonní výklad zachází dále a smilstvo vykládá (tak jako popisuje jeden diskutující níže). Pakliže o sobě pan JB tvrdí, že je katolík, tak je pro něj platný katolický, nikoliv hebrejský význam desatera.

0/0
31.8.2011 9:27

kurzan

Re: :)

Vsak ja take Bartaka nijak nebranim - jen jsem chtel k tomu uvezt takovou perlicku, ze puvodni vyklad onoho znameho nesesmilnis byl skutecne takovy jak Bartak rika :) Ostatne bible jsou snad obe casti....jinak receno zadny katolicky vyklad bez hebrejskeho neexistuje ani existovat nemuze...

+1/0
31.8.2011 9:36

malli_reborn

Re: :)

Ano, přiznávám, že je to obohacující perlička, děkuji a omlouvám se, že jsem napsal katolický výklad. Myslel jsem spíše obecně křesťanský. Musím si ale stát za svým a citovat : Matouš 5:29. Ježíš zde nepoužívá slovo vdanou ženu, nýbrž ženu, čímž se polde mého názoru výkladově liší. Nicméně každopádně děkuji za váš příspěvek, je velmi příjemné nalézt mezi čechy člověka, zabývajícího se vědeckou biblistikou R^

0/0
31.8.2011 10:15

kurzan

Re: :)

No ani u toho Matouse ani u tech Rimanu, na ktere odkazuje autorka si nejsem prilis jisty. Matous odkazuje prave na starozakonni desatero a pouze ho rozvadi bez definice a Rimany bych pouzil spis jako argument proti (trosku mi unika proc ho tam autorka dala) jelikoz v nich se hovori toliko o zene "Vdaná žena je zákonem vázána k žijícímu manželovi; když však muž zemře, je zproštěna zákona manželství. Pokud je tedy její muž naživu, bude prohlášena za cizoložnici, oddá-li se jinému muži. Jestliže však manžel zemře, je svobodná od zákona, takže nebude cizoložnicí, když se oddá jinému muži. "......

0/0
31.8.2011 10:29

kurzan

Re: :)

Ostatne ono je to mimochodem pomerne logicke, jelikoz v te dobe byly mezi židy a následně i mezi křesťany polygamní svazky a konkubinaty pomerne bezne. Paradoxne monogymii nevnutilo krestanstvi reckorimske kulture ale naopak. Nicmene jeste sv. Augustin na polygamii nevidel nic nemorálního nebo hříšného a doložil že polygamie není zločin a je legální institucí země (11). Napsal v "Dobro manželství" (kapitola 15, paragraf 17), že polygamie … "byla zákonná mezi starými otci: aby byla zákonná nyní, to byl uspěchaně neprohlásil. Protože nyní není potřeba mnoha dětí, a tehdy byla, proto když byly ženy těhotné, bylo povoleno, za účelem početnějšího potomstva, vzít si další manželky, což nyní není nutné." Doporučil to soudcům a patrarchům, ale neredukoval jejich zvyk akceptovat polygamii.....

0/0
31.8.2011 10:39

malli_reborn

Re: :)

řekl bych, že Polygamie je otázkou spíše dobovou, popřípadě společenskou. Nicméně zákonné manželství i s více ženami zůstává zákonným manželstvím, narozdíl od smilstva, které např. zmiňuje Pavel v 1. Korintským 

6,18 a 7,2.

0/0
31.8.2011 10:58

kurzan

Re: :)

I zde bych si dovolil nesouhlasit - v techte pripadech je smilstvo brano jako nemanzelsky styk ve smyslu predmazelsky...ostatne z 7,2 to je jasne patrne a navic to autorka i rozebira primo v clanku....a dovolil bych si jit jeste dal a rict, ze v cele bibli zakaz, aby zenaty muz soulozil se svobodnou zenou, nenajdete - prave kvuli te dobove otazce - v te dobe to proste byl bezny stav uzce spjaty prave s existujici polygamii, zatimco polyandrie se v techto oblastech nevyskytovala....

0/0
31.8.2011 12:38

zuzana.blanarova

Re: :)

Přesně tak. Díky, že jste to řekl(a) za mě. Já rozhodně nejsem znalec církevní nauky, ale tohle vím. A cílem článku určitě nebyl nějaký kvalitní výklad bible, spíš upozornit na to, jaký je JB bludař :)

0/0
31.8.2011 9:57

kurzan

Re: :)

ja si rikal, ze s necim moc vedeckym u rozvasneneho davu neuspeju.....ale za pokus to stalo....;)

+1/0
31.8.2011 10:14

zuzana.blanarova

Re: :)

A já si zase říkala, že je divné, že se tu ještě nikdo jako vy neobjevil :)

0/0
31.8.2011 11:45

ecchajim

Kvalita

Díky za krásný příspěvek.

Nedávno jsem se setkal s jedním dávným textem, v němž se jednomu tantrikovi dlouho před svým vystoupením zjevil v Himálaji jakýsi prorok z Nazareta. Z rohovoru vypylnulo, že prorok se vtělí, aby přinese náboženství "mlechas", to je takový termín označující naprostá hovada, která není sto pojmout ani starodávný kastovní systém a která mají být v době Káli Juga (tedy dnes) vládci. Je jasné že pan JeBe je "mlechas". Je mi také jasné, proč se mi dělá pokaždé zle při návštěvě kostela, katolického obzvlášť. Bůh je myslím dobrý a tak ho geniálně napadlo pokaždé shromáždit "s...ky" na jedno místo. Doufám, že pánům jako je JeBe brzy splní jejich přání a odvede je do nějakého vhodného království :-)

0/0
31.8.2011 7:49

Ahasuerus

Karma

Pěkně a trefně napsaný článek o jednom šílenci. Je to až zvláštní, co si tento JB dokázal vycucnout z Bible a pak to aplikovat do svého života. JB bych doporučil použít tyto verše:

 "Slyšeli jste, že bylo řečeno: ‚Nezcizoložíš. Já však vám pravím, že každý, kdo hledí na ženu chtivě, již s ní zcizoložil ve svém srdci. Jestliže tě svádí tvé pravé oko, vyrvi je a odhoď pryč, neboť je pro tebe lépe, aby zahynul jeden z tvých údů, než aby celé tvé tělo bylo uvrženo do pekla. "

- Matouš 5:29, Bible

+3/0
30.8.2011 22:39

celim

Re: Karma

co dodat více!R^

0/0
30.8.2011 22:48

zuzana.blanarova

Re: Karma

No vida :)

Třeba teď bude mít na čtení víc času a bude si to moct přečíst pořádně :)

0/0
30.8.2011 23:19

Ahasuerus

Re: Karma

Takovým lidem to nevysvětlíte, i kdyby mluvil s hlavou katolické církve každý den. Kdoví co mu papež nakecal.

0/0
30.8.2011 23:27

malli_reborn

Re: Karma

Promiňte, ale jak to co JB dělá souvisí s četností návštěvy Papeže? To je totéž jako byste tvrdil, že čím častěji člověk chodí do kostela, tím je méně hříšným....

0/0
31.8.2011 8:47

blikanec

Teda ten rozhovor v Reflexu je síla...

Jinak díky za článek. R^

0/0
30.8.2011 21:11

zuzana.blanarova

Re: Teda ten rozhovor v Reflexu je síla...

Rádo se stalo. Taky díky.

0/0
30.8.2011 22:09

Gambri

Pokud se chcete podívat do kopy hnoje zevnitř,

tak můžete tady:

http://ec.europa.eu/index_cs.htm

0/0
30.8.2011 19:14

zuzana.blanarova

Re: Pokud se chcete podívat do kopy hnoje zevnitř,

Souhlas. Ale už stačí, prosím :)

0/0
30.8.2011 19:40

certik_bertik

především

je to hlupák, kdyby přijal  že ho nachytali na švestkách, tak by přijal trest, zaplatil by odškodné, tak by se na to za chvíli zaponělo. Takových trotlů je všude dost

0/0
30.8.2011 19:02

zuzana.blanarova

Re: především

Souhlasím. Ale to víte - ego je ego. A Bartákovo ego je jak horkovzdušný balón :)

0/0
30.8.2011 19:47

certik_bertik

Re: především

taky jsem pár takových poznal, tenhle typ je nezničitelný

0/0
30.8.2011 21:04

dykl

......

zajímavé, co asi vede mladou krásnou ženu k takovému vyčerpávajícímu rozboru, čekal bych spíše, že se od toho hnusu odvrátí

0/0
30.8.2011 17:16

zuzana.blanarova

Re: ......

Já se s tím hnusem v žádném případě neztotožňuju, naopak jsem se snažila od něj distancovat. I mladou krásnou ženu dokáže zvednout arogantní prase. Ale nerada dělám soudy, aniž bych znala detaily, takže jsem se zdaleka nepustila tak, jak by si zasloužil, pokud by byla všechno, co se píše v tisku, pravda.

+1/0
30.8.2011 19:49

zuzana.blanarova

Re: ......

chtěla jsem říct "zvednout ze židle" :)

0/0
30.8.2011 19:50

zuzana.blanarova

Re: ......

Jo a ještě jsem chtěla říct "nepustila do Bartáka". Vypadá to, že trpím nějakou dyslexií nebo co :)

0/0
30.8.2011 19:53

petrhajek.bigbloger.lidovky.cz

tuhle kauzu nejak extra nesleduji,

ale co jsem videl, tak ten chlap je rpedevsim neskutecny amoralni ovad.

+1/0
30.8.2011 13:49

zuzana.blanarova

Re: tuhle kauzu nejak extra nesleduji,

Trochu to tak působí, že? :)

0/0
30.8.2011 19:59

stepulka

Ten ohava má svůj vlastní svět

... jako mnoho dalších, ale mediálně neobjevených. Záleží jen na okolí,co mu kdo baští.

Bohužel, jak je vidět, slavil doposud i se svou povahou v určitém prostředí úspěch. A to je na pováženou.

Ještěže se ucho konečně utrhlo.

0/0
30.8.2011 11:33

zuzana.blanarova

Re: Ten ohava má svůj vlastní svět

Amen.

0/0
30.8.2011 20:00

marka40

Vůbec nevím

kdo je tento člověk a co je zač. Ale jestli je pravdou to, o o něm zde píšete, tak je to hnusné hovado a z církve by zasloužil vyhodit, protože tímto svým chování vrhá špatné světlo na všechny slušnék katolíky, kteří žijí podle desatera. Kromě toho - hříchem je- dle nauky církve - i myšlenak na smilstvo, takže by asi asi měl zopakovat katechismus!

0/0
30.8.2011 11:25

Tycova.blog.i.dnes

Re: Vůbec nevím

ten člověk je předsedou Lions clubu u nás a prezentuje se jako praktikující katolík, dobročinný donátor a všeobecně přítel všech důležitých osobností světových i našich, zejména politiků. takže velký smích.

0/0
30.8.2011 19:32

zuzana.blanarova

Re: Vůbec nevím

Pokud vím, tak ten Lion's club sice založil, ale někdy před dvěma lety ho z něj vyloučili..

0/0
31.8.2011 11:46

Faustino

Smilnění

některých papežů bylo na zcela jiné úrovni. Podobně u církevních reformátorů. Tedy s vírou to nebude mít mnoho společného.

0/0
30.8.2011 10:59

georgino

Re: Smilnění

Proto už volí jenom senilní dědky;-D;-D;-D

+1/0
30.8.2011 11:19

Faustino

Re: Smilnění

http://images1.wikia.nocookie.net/__cb20071009225148/necyklopedie/images/f/f9/Gp2%26paris.jpg

0/0
30.8.2011 12:36

malli_reborn

Re: Smilnění

opravdu velmi autentická fotografieRv

0/0
31.8.2011 8:53

celim

Re: Smilnění

No když byl Jan Pavel II, zvolen, tak rozhodně nebyl senilní dědek a Benedikt XVI. ač má již docela vysoký věk, tak zrovna senilní není, ale je docela intelektuálně na výši. Ono totiž lidé, kteří intenzivně celý život intelektuálně pracují, tak si obvykle intelekt udržují do vysokého věku. Tchán zemřel v 83 letech(papež má dnes o rok více) a garantuji vám, že mu to velmi dobře myslelo a měl stále velmi dobrou paměť, kterou jsem mu až záviděl.

+2/0
30.8.2011 22:47

jendazmoravy

No, není třeba dělat drama

To Bartákovo povídání v Reflexu je ukázka, že kdo umí kecat, snaží se vykecat z čehokoli a jakýmkoli způsobem. Zajímavější je jeden blog tady, že ono těch keců a "svědectví" je v této kauze trošku víc než zdrávo, tak kdo ví, co se ještě dozvíme.

+1/0
30.8.2011 10:38

zuzana.blanarova

Re: No, není třeba dělat drama

Není potřeba říkat, že není potřeba dělat drama někomu, kdo drama nedělá :)

0/0
30.8.2011 21:03

oldiess

Pěkný

snad jen drobnost, pokud není netting nějakej novotvar sexu na netu, tak bych spíš používal zavedenějšího neckingu - tedy pouze s ňadýrkama;-D

0/0
30.8.2011 10:22



Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.