Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

V Holandsku vítězí svobodná vůle nad Evropskou fúrií

Mám ráda dobré zprávy – dnes jsem zajásala nad novinkou, že v Holandsku ruší v barech zákaz kouření. Konečně má někdo koule na to, aby se rozhodl jít proti celoevropskému trendu, který je podle mě dobrý tak akorát k tomu, že ruinuje tradiční hospody, nutí návštěvníky barů a klubů trávit polovinu času venku před podnikem (což neprospívá ani okolním nájemníkům, ani dívčím holým zádům), a v neposlední řadě redukuje počet kuřáků, a tím velmi výrazně omezuje přísun peněz do státní kasy.

i-net

Zákaz kouření bych klidně podpořila v restauracích, kde se lidé chtějí civilizovaně stravovat (ani tam bych ho však nenařizovala), zato ale v hospodách a barech mi připadá absurdní. Když jsem byla loni v Anglii, úplně se mi chtělo plakat nad zjištěním skutečnosti, že přestal existovat typický „English pub“ tak, jak si ho pamatuju. Tradiční anglické hospody jsou nejen prázdné, ale vypadá to tam v jak v čekárně u doktora – štamgasti tam přešlapují na baru, hledí do zdi a jediné aroma, které tam zavání, jsou pánské záchodky. Když už se rozhodnou jít na cigaretu ven, anglický vítr a déšť jim to většinou velice rychle rozmluví, a tak nakonec zjistí, že si to pivo příště radši vypijí doma.

Návštěva hudebního klubu je ještě větší neštěstí. Je to tam jak na dálnici, kdy jeden pruh se snaží protlačit ven, a druhý zase dovnitř. Angličanky, typicky oděné v jejich minisukních, páskových lodičkách a s odhalenými pup(íč)ky chudiny venku mrznou, i když je tam minus deset; to pak není divu, že tu máme každý rok nějakou chřipku. A vůbec, kde je nějaký rokenroll, když si ani muzikanti nemůžou v klidu zapálit na podiu, aby jim to líp chraptělo, a všichni ostatní s něma? 

Nejabsurdnější je zákaz kouření v samotném Holandsku. Tam sice zavedli zákaz kouření v restauracích a barech, ale jointa v tradičním coffee-shopu tam kouřit můžete. Pozor ale, musí to být joint z čisté marihuany, bez tabáku. Takže když tam přijde kontrola, udělí pokutu za to, že si někdo naředil jointa tabákem, a že nekouří čistou drogu. No to tam ti turisti musí vypadat, to mě podrž.

S celým zákazem, pokutováním a odebíráním licencí jsem to taky nikdy moc nepochopila. Rozumím tomu asi takhle – host přijde do anglické hospody, kde platí zákaz kouření, a sobecky si tam zapálí cigaretu. Co asi tak chudák hospodský může udělat? Přijde ke němu a slušně – poanglicku – ho vyzve, aby přestal kouřit. On potahuje vesele dál a ptá se: „A co uděláte? Zatknete mě?“ Nějaká babka ho vidí přes okno, jak tam hulí, zavolá strážníky, a ti udělí hospodskému pokutu, případně odeberou licenci. Host típne cigaretu a odchází si zapálit jinam. Nebo to snad chápu blbě?

Zákaz kouření mi ale nevadí primárně proto, že si dám cigaretu ke skleničce ráda. Vadí mi hlavně z principu. Vadí mi, že stádovatíme. Vadí mi, že přijmeme za moderní, ekologické či lepší všechno, co za moderní, ekologické či lepší prohlásí EU, nehledě na to, že to, co prohlašuje EU, může být úplná 3,14-čovina, případně že za tím mohou stát čistě komerční zájmy. Vzpomeňme si třeba na nebožky žárovky.

A vůbec, vadí mi jakýkoliv zákaz. Při představě, že EU prosadí takový či onaký zákaz celoplošně, mi naskakují pupínky. Můj nevlastní bratr z toho ale vidí možné optimistické východisko. Říká, že třeba pak Holandsko vystoupí jako první z EU, a pak můžem hned my!

No tak hurá :)

Dum spiro spero, bratře!

 

Pozn.: „Dum spiro spero“ je myslím jediné, co si pamatuju ze svého čtyřletého studia Latiny. Znamená to „dokud dýchám doufám“ – po našem „naděje umírá poslední“. Konec didaktického okénka.

Autor: Zuzana Blanářová | pátek 5.11.2010 8:18 | karma článku: 42,75 | přečteno: 7576x
  • Další články autora

Zuzana Blanářová

Jak zaručeně (ne)zhubnout

Na úvod jsem chtěla napsat, že tenhle článek nemá nic společného s tím, že jsou tři týdny po Vánocích a se slabšími jedinci, co se považují za silné tím, že si dávají závazky do nového roku. Můj jediný závazek je nedávat si závazky. Ale když jsem se nad tím zamyslela do širších rozměrů, možná to není náhoda, že tento článek vznikl tři týdny po sérii monstrózních vánočních večeří, které jsem si během sedmnáctidenní dovolené dopřála; cesty Boží jsou zkrátka nevyzpytatelné :)

17.1.2014 v 8:26 | Karma: 20,15 | Přečteno: 1909x | Diskuse| Společnost

Zuzana Blanářová

30 lží majora Zemana

Zadala jsem si do Googlu heslo „zeman lhal“. Vyjelo mi 3450 výsledků. Vyfiltrovala jsem si odkazy „zeman lhal“ za poslední měsíc, aby se v tom marastu dalo trochu vyznat. A tady je stručný přehled Zemanových lží za posledních 30 dní - tedy pouze těch, které jsou zdokumentovány v tisku.

28.1.2013 v 8:38 | Karma: 31,87 | Přečteno: 3622x | Diskuse| Společnost

Zuzana Blanářová

Válka s mloky aneb Není Vladimír Franz mlok?

Zatímco se včera Vladimír Franz účastnil živé debaty našeho prezidentského panoptika, já jsem se zúčastnila jeho premiéry ve Státní opeře – Války s mloky. Doufám, že Vladimírovi ta jeho debata stála za to, že o svoji velkou premiéru přišel. Já musím říct, že jsem si ji náramně užila a za sledování jeho debaty bych určitě neměnila.

11.1.2013 v 10:26 | Karma: 17,62 | Přečteno: 2028x | Diskuse| Společnost

Zuzana Blanářová

Cikán mě zas převezl! (z jednoho břehu řeky na druhý)

... je to zkrátka skvělý převozník.

1.8.2012 v 8:33 | Karma: 28,68 | Přečteno: 2534x | Diskuse| Společnost

Zuzana Blanářová

Den otců: Děti umí udělat každý

...je to tak – udělat dítě umí každý chlap. Tedy každý, který k tomu má fyzické vybavení a pokud neexistují žádné biologické překážky. Dokáží to všichni chlapi bez rozdílu, a nedá jim to ani tolik práce. Zasadit semínko do lůna ženy je myslím pro většinu z nich jednodušší než zasadit třeba strom. Samozřejmě za předpokladu, že je tedy k mání dostatečně poddajná a plodná žena, což ale taky není takový problém.

17.6.2012 v 17:51 | Karma: 19,71 | Přečteno: 1636x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 69
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4056x
...si můžete udělat obrázek sami. Když kliknete na foto, zobrazí se vám všechny texty, ve kterých se autorka obnažuje až až.