Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Gruntováním proti rakovině prsu

Zaujala mě na i-netu jistá studie, která tvrdí, že pravidelné vykonávání domácích prací prý pomáhá proti rakovině prsu mnohem účinnněji než příležitostný sport, zaměstnání, či jiné volno-časové aktivity. Do těchto tří kategorií totiž zmiňovaná studie rozdělila sledovaný vzorek žen, a ty, které trávily vařením, uklízením – zkrátka šukáním po bytě, jak to nazývala Božena Němcová v Babičce (ukázka níže) – zhruba 16 hodin týdně, z toho vyšly daleko nejlépe.

I-net

Aspekty jako zaměstnání nebo rekreační sport nevykazovaly prý v souvislosti s výskytem rakoviny prsu žádné zvláštnosti, zato u hospodyněk byl tento výskyt až o třicet procent nižší. Že má pohyb blahodárný účinek na ženská prsa, bylo prý jasné dávno. Překvapením ovšem bylo, že pravidelné vykonávání domácích prací má o tolik blahodárnější vliv než třeba občasný sport. Tajemství prý tkví právě v oné pravidelnosti pohybu, víc než v jeho podobě.

Zamyslela jsem se samozřejmě okamžitě nad poměrem času stráveného prací/sportem/uklízením ve svém životě.

Moje práce v kanceláři a celkově zhruba 10 hodin denně strávených u počítače asi na rakovinu prsu moc velký vliv nemají, a když už, tak negativní, protože u toho hýbu jenom očima a prstama (prsTama!).

Touha ke sportu mě opustila po četných drobných zraněních zhruba před deseti lety. Od té doby, co mi vyskakuje pravé koleno a k tomu obě dvě ramena, ve mně vyvolává už i pohled na slalomujícího lyžaře nebo smečující volejbalisty nepříjemné pocity v okolí kloubů, ale hlavně žaludku. Vzpomenu si totiž pokaždé, jak válím sudy po Černé hoře v Krkonoších s jednou lyží na noze. To jsem měla za to, že jsem se snažila na sjezdovce vypadat jako Marilyn Monroe, a když jsem spadla, vlastně jsem se jenom tak elegantně sesunula na svah, místo abych jela rychle a hodila pořádný držkopád tak, aby mi vypnuly obě lyže. Pamatuju si ten zvuk křupkajících chrupavek příliš živě na to, abych si chtěla ještě někdy obout lyžáky. Byla jsem tenkrát ráda, že se mi podařilo ty lyžáky sundat, když jsem se konečně doválela. Prsty pravé nohy totiž směřovaly někam za záda. V nemocnici se pak na mě přišla podívat partička pohledných mediků a pan primář jim s nadšením ukazoval, jak vypadá ukázkový případ utrženého křížového vazu, postranního vazu a menisku najednou. Jeden po druhém měli dovoleno si s tím zkusit lehce zacvičit, aby cítili, jak to plandá. Měli jistotu, že je tím nebohým pahýlkem nekopnu, takže se mě ani nemuseli bát. Naštěstí byli jenom tři..

Přestože jsem bývávala kdysi aktivní sportovec (a možná právě proto), na sport jsem definitivně zanevřela. Heslo „sportem k trvalé invaliditě“ totiž začalo nabývat v mé osobě čím dál zřetelnějších obrysů. Na vyskakující ramena jsem si tak nějak zvykla - pokud je poblíž nějaká zeď, tak s sebou stačí o ní hodit, a rameno většinou naskočí zpátky. Nepříjemné bylo, když mi jednou vyskočilo při plavbě v moři nárazem na vlnu; tam žádná zeď nebyla a na dno jsem nedosáhla. Usoudila jsem tehdy, že pro mě bude bezpečnější klidná voda bez vln, ale když mi pak jednou vyskočilo rameno i přitom, co mě přítel tahal za ruku ven z bazénu, zjistila jsem, že jsem odsouzená k plážovému lůžku, ze kterého si můžu dopřávat pohledu na plavčíky. A podobně se to má i s ostatními sporty.

Takže sportem se před rakovinou prsu asi taky nezachráním. Zbývají už tedy jen ty domácí práce neboli ono "šukání po bytě podle Babičky". No, pravda je taková, že rozená hospodyňka určitě nejsem. Máme sice doma vzorný pořádek, ale není to díky mému smyslu pro perfektní čistotu a řád, ale proto, mám Muže, který pracuje doma, a který bere uklízení jako příjemné odreagování od práce u PC, a tak když mu začnou tuhnout záda, popadne mop a vytře podlahu v celém bytě, pověsí prádlo nebo třeba vyžehlí (to ho baví nejvíc). Jsme jenom dva, takže jak sám říká "to prý nic není", a že prý to má jako takovou terapii, rozcvičku na prokrvení mozku. Takže když přijdu večer domů, je u nás konstantně čisto. Doteď jsem se ničemu nebránila a myslela si, že mám velké štěstí. Ale..

Teď se mi podařilo jeho taktiku prokouknout! Dělá to jen proto, aby měl hezčí prsa než já! Tak takhle by to teda dál nešlo. Až dnes přijdu z práce, vážně si s ním u večeře pohovořím a požádám ho, aby mi část toho gruntování přenechal. Nemůže přece slíznout všechnu smetánku, to by nebylo fér.

Odteď budeme pěkně šukat po bytě společně..

 

Úryvek o šukání z Babičky od Boženy Němcové (pravděpodobně jediné, co si pamatuju z povinné školní četby):

"Když babička nemusela, to do pokoje nešla. Když neměla ani venku, ani v domácnosti co šukat, seděla nejraději ve své sedničce, která byla hned u kuchyně a čeledníku".

Autor: Zuzana Blanářová | pátek 9.7.2010 8:58 | karma článku: 30,35 | přečteno: 5950x
  • Další články autora

Zuzana Blanářová

Jak zaručeně (ne)zhubnout

Na úvod jsem chtěla napsat, že tenhle článek nemá nic společného s tím, že jsou tři týdny po Vánocích a se slabšími jedinci, co se považují za silné tím, že si dávají závazky do nového roku. Můj jediný závazek je nedávat si závazky. Ale když jsem se nad tím zamyslela do širších rozměrů, možná to není náhoda, že tento článek vznikl tři týdny po sérii monstrózních vánočních večeří, které jsem si během sedmnáctidenní dovolené dopřála; cesty Boží jsou zkrátka nevyzpytatelné :)

17.1.2014 v 8:26 | Karma: 20,15 | Přečteno: 1909x | Diskuse| Společnost

Zuzana Blanářová

30 lží majora Zemana

Zadala jsem si do Googlu heslo „zeman lhal“. Vyjelo mi 3450 výsledků. Vyfiltrovala jsem si odkazy „zeman lhal“ za poslední měsíc, aby se v tom marastu dalo trochu vyznat. A tady je stručný přehled Zemanových lží za posledních 30 dní - tedy pouze těch, které jsou zdokumentovány v tisku.

28.1.2013 v 8:38 | Karma: 31,87 | Přečteno: 3622x | Diskuse| Společnost

Zuzana Blanářová

Válka s mloky aneb Není Vladimír Franz mlok?

Zatímco se včera Vladimír Franz účastnil živé debaty našeho prezidentského panoptika, já jsem se zúčastnila jeho premiéry ve Státní opeře – Války s mloky. Doufám, že Vladimírovi ta jeho debata stála za to, že o svoji velkou premiéru přišel. Já musím říct, že jsem si ji náramně užila a za sledování jeho debaty bych určitě neměnila.

11.1.2013 v 10:26 | Karma: 17,62 | Přečteno: 2028x | Diskuse| Společnost

Zuzana Blanářová

Cikán mě zas převezl! (z jednoho břehu řeky na druhý)

... je to zkrátka skvělý převozník.

1.8.2012 v 8:33 | Karma: 28,68 | Přečteno: 2534x | Diskuse| Společnost

Zuzana Blanářová

Den otců: Děti umí udělat každý

...je to tak – udělat dítě umí každý chlap. Tedy každý, který k tomu má fyzické vybavení a pokud neexistují žádné biologické překážky. Dokáží to všichni chlapi bez rozdílu, a nedá jim to ani tolik práce. Zasadit semínko do lůna ženy je myslím pro většinu z nich jednodušší než zasadit třeba strom. Samozřejmě za předpokladu, že je tedy k mání dostatečně poddajná a plodná žena, což ale taky není takový problém.

17.6.2012 v 17:51 | Karma: 19,71 | Přečteno: 1636x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nenávist vůči Ukrajincům, segregace Romů. Amnesty International kritizuje Česko

24. dubna 2024  2:28

Ukrajinští uprchlíci se loni v Česku potýkali s nenávistnými projevy a diskriminací, pokračovala...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 69
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4056x
...si můžete udělat obrázek sami. Když kliknete na foto, zobrazí se vám všechny texty, ve kterých se autorka obnažuje až až.